Arbetsdagar
Vi har för närvarande fyra arbetsdagar om året då vi träffas och tar itu med sådant som behöver göras. Det kan vara dikesrensning, köra med trimmer på vägrenen, sopa bort grus, såga ner grenar som hänger över vägen etc. Datum för arbetsdagarna finns i årsmöteskallelsen och här.
OBS Den rabatt på årsavgiften om 500 kr som lämnats om hushållet varit närvarande på arbetsdagarna är nu borttagen från och med det datum som beslutet om detta togs, dvs på årsmötet i augusti 2020.
Gräsklippning
Vi har tillgång till en allmänning som används som lek- och festplats. Där kan vi ha midsommarfester, kräftskiva etc. Gräset på allmänningen klipps numera med hjälp av en robotgräsklippare. Det händer ibland att den stöter på probem, den kan då återstartas med hjälp av en kod som du hittar här på sidan (i inloggat läge).
Snöröjning
Vi har en egen traktor som vi använder för att ploga snö och för att sprida grus på vägen. Anledningen till att vi sköter snöröjningen själva är att det dels är mycket billigare än att låta en entreprenör göra det och dels behöver vi inte vänta på ”vår tur” när det snöar mycket. Bättre och billigare alltså. För närvarande finns det 2-3 personer som brukar ploga, men hör gärna av dig om du kan hjälpa till med det. Är det mycket snö blir det en snövall utanför varje tomtinfart efter plogningen. Den får var och en skotta bort för hand. Tänk också på att inte sätta brevlådor etc. för nära vägkanten. De riskerar att bli påkörda vid plogningen.
Fartgräns – tänk på barnen
Vi har en fartgräns på max 30 km/tim. Vi har under en lång rad år gjort försök med väghinder i form av ”blomlådor” (som hamnar i diket) och vägbulor av gummi (som mystiskt försvinner). För att komma tillrätta med problemet har vi nu satt upp ett antal asfalterade vägbulor. Tre av dessa vägbulor blev tyvärr högre än överenskommet, vilket har åtgärdats av entreprenören genom att de har förlängts.
Diken, staket, träd etc.
Varje tomtägare bör se till att diket utanför den egna tomten inte växer igen. Det är viktigt att vattenflödet inte hindras. Dikena tillhör vägföreningen och igenlagda diken förändrar inte tomtgränserna. Tänk på att snöröjningen måste fungera när du bygger staket eller liknande längs vägen. Det behöver vara ca 1,5 meter till vägkanten för att få plats med snövallarna. Det är också bra om du tar bort grenar från egna träd, vars grenar hänger ut över vägen.
Tung last
På vägen gäller max 8 ton. När du beställer hem jord, grus eller annan last måste du tala om för leverantören att detta gäller. Det innebär i praktiken mindre lastbilar och mindre last (maximalt axeltryck = 8 ton). Den här begränsningen är till för att skydda vägen, som inte tål högre belastning.
Vi är rädda om vår väg
Eftersom vägens bärighet är begränsad har föreningen fastställt regler för att minska risken för skador och onormalt slitage.
Slitageavgift
Enligt Anläggningslagen (1973:1149) § 48 a, har en fastighetsägare att utge skälig slitageersättning, om vägen används tillfälligt i väsentligt större omfattning än som anses svara mot fastighetens normala andelstal (vilken är kopplad till vägavgiften). Med ”väsentligt större omfattning” menas i detta sammanhang husbyggnation, (ny-, om- eller tillbyggnad av större omfattning). Även andra former av schaktningsarbeten omfattas av denna lag. För detta krävs en anmälan till föreningens styrelse.
Fastighetsägaren/vägföreningsmedlemmen bör därför i god tid anmäla till styrelsen om kommande byggnation och därmed ökad belastning av vägen (formuleringen gjord av REV, Riksförbundet Enskilda Vägar). Efter anmälan från fastighetsägaren och före igångsättandet av byggnationen görs en besiktning av aktuell vägsträcka. Besiktning utförs p.g.a. den ökade risken för direkta skador på vägen som transporterna medför, och är ett villkor för att byggnationen får påbörjas. Vid besiktningen dokumenteras vägens kondition av representant för både styrelse och fastighetsägaren.
Slitageavgiften är 10.000 kr. Denna slitageavgift tas ut för att täcka det ökade slitaget på vägen, dvs i huvudsak den gradvisa nedbrytning av vägkroppen som transporterna förorsakar.
Slitageavgift skall betalas senast dagen innan transporterna påbörjas. Fastighetsägaren skall anmäla när byggnationen är slutförd, därefter sker efterbesiktning för att kontrollera att inga skador på vägen (= vägområdet, vägkroppen, diken och trummor etc) uppkommit till följd av transporterna.
Ovanstående friskriver alltså inte fastighetsägaren från ansvar för eventuellt uppkomna direkta skador på vägen. Fastighetsägaren ansvarar alltid för att ersätta föreningen för kostnader för reparation av uppkomna skador på vägen (= vägområdet, vägkroppen, diken och trummor etc).
OBS! Om någon eller några transporter överskrider tillåtet axeltryck (8 ton) krävs dessutom dispens för detta, se nedan
Tunga transporter
Det är inte tillåtet att trafikera vägen med fordon med högre axeltryck än 8 ton vilket framgår av vägskylten vid vägens början.
Denna begränsning har stöd i Trafikförordningen: I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt. Källa: Trafikförordningen 10 Kap. 10 §. Förbudet utmärks av väghållaren med lämpligt vägmärke och tilläggstavla enligt vägmärkesförordningen.
Vid enstaka tillfälliga transporter med ett axeltryck som beräknas överskrida 8 ton kan vägföreningen emellertid lämna dispens. Beakta dock att en dispens är en avvikelse och utsätter vägen för onormal belastning. Överväg före dispens om transporten kan utföras på annat sätt, ex. fördelas på flera lättare transporter. Huvudregeln är alltid att transporter som KAN delas upp SKA delas upp. En dispensansökan görs genom att fylla i samtliga uppgifter i avsedd blankett som du finner under dokument här på hemsidan.
Ansökan om dispens lämnas till föreningens styrelse. Styrelsen tar sedan beslut om dispensansökan ska godkännas eller ej. Ansökan om dispens måste ske senast 14 dagar innan transporter påbörjas.
Efter godkännande av ansökan och före transportens utförande görs en besiktning av aktuell vägsträcka. Besiktning utförs p.g.a. den ökade risken för direkta skador på vägen som en tung transport medför, och är ett villkor för att dispens skall lämnas. Vid besiktningen dokumenteras vägens kondition av representant för både styrelse och fastighetsägaren. Vägföreningen ger därefter fastighetsägaren eventuell dispens för den tänkta transporten.
När transporten är utförd skall efterbesiktning ske för att kontrollera om skador uppstått till följd av transporten. Fastighetsägaren ansvarar alltid för att ersätta föreningen för kostnader för reparation av uppkomna skador på vägen (= vägområdet, vägkroppen, diken och trummor etc).
OBS! Dispens för enstaka tunga transporter skall inte förväxlas med Slitageavgift vid ex byggnation på fastighet som verkar över en längre tid. Vid dessa tillfällen se Slitageavgift ovan.
Efterlevnad
Överträdelser av axeltrycket kan medföra allvarliga skador på vägen vilket kan orsaka dyra vägreparationer som i sin tur kan påverka medlemsavgifterna. För styrelsen är det svårt att ha kontroll på reglerna efterlevs. Styrelsen är därför tacksam om våra medlemmar iakttar överträdelse och rapporterar det till styrelsen. Om möjligt anteckna registreringsnummer på de fordon ni misstänker ha överträtt bestämmelserna.
Lämna fri väg för tunga transporter!
Tvinga inte en tung transport att backa eller väja för dig med person- eller lättare bil. Backa undan till närmaste mötesplats för att lämna fri väg för transporten. Detta minskar risken för att den tunga transporten belastar vägkanterna, som är extra känsliga för tung last.